על יצירתי - דברי הסבר
יש הטוענים שיצירת אמנות אינה חייבת בדברי הסבר , ויש הטוענים היפוכו של דבר .
מצוי בידי פיתרון שיניח דעתם של השניים - מי שאינו חפץ בהסברים ולדעתו מיותרים המה - זכותו המלאה והחוקית שלא לעיין בזאת.
ומי שנפשו כמהה לכך - הרי לפניו מונחים רעיונות שונים ומשונים שחלפו במוחי בשעת מלאכת הקודש שלי, לפני כן וגם אחרי כן - אלא שאלו המאחרים הנם בדרך כלל הרעיונות הטובים שלא הספיקו להיות מונצחים ביצירתי ועמכם הסליחה.
תמונת "קידמה",
חלוקת היצירה לשתי הוויות שונות לחלוטין ההופכות ליחידה אחת שלמה : העולם המכאני הקר והנוקשה מיוצג על ידי ילדה רובוטית - "בת לדור המחשבים" - דור העתיד - " דור הקידמה ".
לצידה ניצבים פסלים המשקפים אמנות במציאות מתכתית צוננת. למרחוק – נוף כפרי המסמל את החיים בטבע ואת החום האנושי המתרחק מאתנו ונראה כבלתי מושג על ידי המחיצה השחורה משחור החוצצת בין העולמות.
"בעלת האוב" ( או "הנביאה" )
העולם העל חושי ריתק את דמיוני עוד בילדותי בשיעורי התנ"ך, וכן, כאשר גיליתי לראשונה את ספר הפאראפסיכולגיה של פרופסור צייטלין מי שהיה ידיד נפש לסופר הנודע בשביס זינגר. שני גאונים אלו לא חששו להתבונן לחקור וללמוד את העולם העל חושי בעיניים מפוקחות ואף חוו תופעות שכאלו ושתפו בכך בכתביהם את העולם כולו .
סמל חד הקרן מתנוסס מעל ראשה של הדמות הנשית המורכבת מחלקים סימבולים החוברים יחדיו ולקוחים גם מתוך אגדות עם וספרות קלאסית לבני הנעורים. לדמות שלוש זרועות כשהזרוע השלישית מסמלת את "העין השלישית האינטואיטיבית " ושלושתן מושטות במצב היפנוטי אל הבלתי נודע. הן יוצאות מתוך קלף הלב - הרגשות. תליון הלב שלצווארה נעול במנעול המרמז על הנסתר והחסוי - ושוב תליון דומה כרוך לכף רגלה הנוגעת בקלף נוסף - תורת כף הרגל וצפונותיה.
"הטלית",
שני חסידים – ספק רוחות רפאים – ניצבים זה מול זה כשביניהם צללית מלאך פרוש כנפיים. למרחוק - יונים לבנות כנף במעופן וממעל - הטלית המגוננת המסמלת יהדות אמונה וטוהר - ולשם - אל הטלית ניבטות עיניהם וכמהה נפשם.
"מלחמה ושלום",
הדמויות מזכירות לנו את משחק "הכדורת" וכלי משחק "השחמט" - הן מייצגות את ההמון מוכה הגורל בעת מלחמה. הן פונות ברובן לעבר הפתח המואר בחלקו מתוך אולם הצללים הקודר.
דמות הבובה המאופרת ב "צבעי מלחמה אינדיאנים" מביטה לעברינו באימה קפואה, לצידה צללית חייל הנושא רובה על כתפו האחת ובידו השנייה אקדח.
אל המרכז ממעל מונף מוט שחור עם סמל כוכב מרס - אל המלחמה במיתולוגיה היוונית (עיגול ובצידו העליון הימני - אלכסונית - ממוקם חץ). וכאן על גבי "ארון מתים " מאורך - ישובה לה יונת השלום הצחורה שלובת זרועות - צופה בשלוות חוסר אונים במתרחש וממתינה לשלום המיוחל.
"וגר זאב עם כבש (ו "אחרית הימים" )
ציור בצבעי שמן - מתוך סידרה סאטירית העוסקת בנושא - החיות בימות המשיח . סיפור שכתבתי לבני הנעורים . וכאן ישובים השניים זה מול זו על רקע נוף פסטוראלי : היא לבושה בבגדי "כיפה אדומה" והוא נושא בידיו פקעת צמר אדומה "עזר כנגדה" במלאכת הסריגה.
ב"אחרית הימים" - ציור בצבעי גואש - וכאן ישובים השניים בניחותא – למרגלותיהם פיסות דשא ופקעות צמר - יחדיו - ב"שוויון מלא" הם סורגים את ימות המשיח. ממעל צופה בהם החמה הלוהטת כשחיוך נסוך על שפתיה והיא מורידה מאוורר בצורת יונת השלום הצחורה לצינון האווירה.
קריאה וצפייה מהנה
אמתכם - תמר גרצ'וק